Slimmer werken,
blije klanten
lean leiderschap

Lean Leiderschap: 5 tips uit de wetenschap

Gepubliceerd op

Lean Leiderschap: 5 tips uit de wetenschap In dit artikel legt Lean consultant Rik van der Wardt een wetenschappelijk artikel over Lean in begrijpelijke taal uit. Zo ben je gemakkelijk op de hoogte van nieuwe, wetenschappelijke inzichten rondom Lean en Six Sigma! Doel De tips uit dit artikel helpen leidinggevenden een Lean werkomgeving te creëren […]

Uitgelicht column

#Leanyourself (voor een stressvrij leven)

Gepubliceerd op

Je zit midden in een overleg op je werk. Op je telefoon zie je in no time 14 berichten binnenkomen in de WhatsApp-groep van de klas van je zoon. Er is morgen hulp nodig bij een klassenactiviteit. Je merkt dat je afgeleid bent en omdat je slecht ‘nee’ kan zeggen bied je je hulp aan, […]

trendhype

Lean: een hype of een trend?

Gepubliceerd op

Alles lijkt Lean te worden: Lean overheid, Lean hospitals, Lean IT. Steeds meer organisaties in Nederland zijn bezig met Lean (lees hier wat de Lean methode precies is). Veel mensen hebben het gevoel dat we in een Lean hype zitten, die op den duur weer zal verdwijnen. In dit artikel geeft consultant Rik van der […]

Uitgelicht column

Lean in de bouw bij BAM infra: Van plan naar DO; het Lean verbeterproject!

Gepubliceerd op

Dit is de tweede blog in een reeks over Lean in de bouw waarin consultant Armand Rohrböck een belangrijk thema in de casus bij BAM Infra belicht. In deze casus legt hij stap voor stap uit op welke manier Bureau Tromp richting geeft aan slimmer werken. Vandaag heeft hij het over de vertaalslag van ‘plan’ […]

rik

Maak kennis met: Rik van der Wardt

Gepubliceerd op

Bureau Tromp heeft onlangs haar team weer mogen versterken met een enthousiaste professional: Rik van der Wardt. Hij is sinds 1 juli in dienst als Lean Six Sigma consultant. Hij geeft advies en trainingen aan klanten. Door zijn achtergrond op de TU voelt hij zich ook op zijn gemak in projecten die meer kwantitatief van […]

masterbb

Master Black Belt: Dé Lean Six Sigma professional

Gepubliceerd op

Wil jij echt álles weten over Lean Six Sigma, maar heeft de Black Belt training en de bijhorende rol nog niet genoeg uitdaging voor je gegeven? Dan ben je bij ons nog steeds aan het juiste adres! We hebben namelijk sinds kort een nieuwe training kunnen toevoegen: de Master Black Belt training. Wat houdt de […]

Uitgelicht column

Column: Wie is de klant in zorgland?

Gepubliceerd op

Het vorige blog van consultant Roos Spanjer ging over het toepassen van Lean Six Sigma in de zorg. Ze schreef dat niet alleen ziekenhuizen maar ook GGZ instellingen, verpleeghuizen en publieke zorgverleners steeds meer interesse tonen in Lean. Bij het verbeteren van processen nemen we de klant als uitgangspunt. Maar in zorgprocessen is er vaak […]

whitepaper

Whitepaper: Continu verbeteren met Lean Six Sigma

Gepubliceerd op

Lean Six Sigma richt zich op het uitvoeren van werkzaamheden die waarde toevoegen voor de klant. Het wegnemen van verspillingen en continu verbeteren (elke dag een beetje beter) zijn hierbij het uitgangspunt. Als je een begin wilt maken met continu verbeteren binnen je organisatie zijn er enkele praktische Lean tools waarmee je kunt beginnen. Dit […]

ron3

De Lean ervaring van Ron van der Plas (2): Green Belt

Gepubliceerd op

Lean ervaring Ron van der Plas is 35 jaar filiaalmanager van een slijterij geweest en werkt momenteel als leermeester beheer en administratie bij De Participatiefabriek. In februari had hij zijn eerste Lean ervaring : de Yellow Belt training waarover hij graag zijn ervaringen met jou deelt. Deze eerste kennismaking beviel zo goed dat hij zich heeft ingeschreven voor […]

piramidetumbnail

Lean consultancy: leren van ervaren Lean consultants!

Gepubliceerd op

Worstel je met stagnerende processen? Een gefrustreerd team? Lean betekent letterlijk slank. Dit wil zeggen dat verspillingen (“overtollig vet”) worden geëlimineerd en je bedrijfsprocessen dus ‘slanker’ worden. Met verspillingen worden elementen bedoeld die geen toegevoegde waarde bieden en waar de klant dus ook niet voor wil betalen. Op deze manier kan iedereen binnen het bedrijf […]